Veelgestelde vragen

21. 1 fase omvormer aansluiten op een 3 fasen aansluiting. Hoe zit het dan met teruglevering?

Met een 1 fase omvormer lever je op één fase terug aan het net. Mogelijk verbruik je juist op deze fase geen of weinig stroom terwijl de apparaten die op andere fases zijn aangesloten wel stroom verbruiken. Vaak speelt de gedachte dat per fase door de slimme meter wordt geregistreerd. Dit is echter niet het geval.

De (slimme) meter  van de netbeheerder verrekend intern wat er op de fases gebeurt. Het saldo van de in en uitgaande kWh’s over alle fases wordt verrekend waardoor er geen nadeel is bij de saldering op de energienota. Een slimme meter kan nooit gelijktijdig afname én teruglevering registreren, het is of levering, of teruglevering.

20. Brief Belastingdienst ontvangen: deelname aan de kleine ondernemersregeling. Wat moet ik doen?

Deze brief is een bevestiging dat u bent geregistreerd bij de Belastingdienst als ondernemer voor de omzetbelasting omdat u zonnepanelen hebt aangekocht.
Hiervoor verzorgt Hanssen + Van Soest uw aangifte omzetbelasting in 2020.
U hoeft geen actie te ondernemen.

Per 1 januari 2021 valt u in de “Kleineondernemersregeling” en hoeft er geen aangifte omzetbelasting meer ingediend te worden.

19. Hoe moet ik me aanmelden bij de netbeheerder?

Het aanmelden van zonnepanelen bij de netbeheerder is verplicht. Na installatie dient u zelf uw zonnepanelen aan te melden op www.energieleveren.nl.
Het maakt niet uit bij welke energieleverancier u zit.

Deze aanmelding kan Zonlinq helaas niet voor u verzorgen. De benodigde gegevens kunt u vinden in het vergelijk van uw adviesrapport.

18. Energievouchers bij de Gemeente Venlo. Kom ik hiervoor in aanmerking?

Zonlinq wil u extra opmerkzaam maken op de energievouchers van de Gemeente Venlo.
Deze vouchers kunt u zelf aanvragen voor energiebesparende maatregelen.
Let op: dit geldt alleen voor Sunpower – Hoog Rendement zonnepanelen en de aanvraag is pas mogelijk na montage.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website van de Gemeente Venlo: https://www.morgeninvenlo.nl/projecten/meer-energie-besparen-in-je-huis/

17. Is een slimme meter verplicht i.c.m. zonnepanelen?

Een slimme meter is niet verplicht. Wel is het verplicht zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder. Zo weet deze dat op uw adres stroom kan worden terug geleverd.

Om teruglevering te kunnen registreren is een slimme meter noodzakelijk. Het merendeel van de woningen heeft een slimme meter. Het kan echter voorkomen dat u nog een oude draaischijfmeter zonder terugloopblokkering heeft. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden biedt de netbeheerder kosteloos een vervanging aan van uw huidige meter voor een slimme digitale meter. Indien u afziet van de slimme meter ligt het risico van afwijking in de meterstanden bij u!

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of terug levert. De netbeheerder leest op verzoek van uw energieleverancier de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Bij keuze voor een slimme meter wordt, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter vervangen.

Regelmatig komen er apparaten op de markt die u op uw slimme digitale meter kunt aansluiten. Een overzicht hiervan vindt u op www.energieverbruiksmanagers.nl. Meer informatie over slimme meters vindt u op www.onsenergie.net.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zet de netbeheerder deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.

Let op:
Er zijn oude meters in omloop die niet terugdraaien en/of geen teruglevering registreren. In dit geval is het noodzakelijk de meter te laten vervangen om terug geleverde energie te kunnen verrekenen.

16. Kan Zonlinq een offerte maken voor zonnepanelen?

Graag verwijzen wij u naar onze werkwijze op onze website :

Zonlinq is géén leverancier van zonnepanelen maar helpt u met het maken van de juiste keuze.
Wij maken u wegwijs in de verschillen in de markt en zorgen dat de gekozen zonnepanelen bij uw situatie en wensen passen.

Zonlinq staat voor hoge kwaliteit, afwerking, service en garantie tegen een marktconforme prijs.
Wij begeleiden uw project van begin tot eind, ook de professionele montage door een van onze gecertificeerde partners, en sluiten af met een persoonlijke inspectie.

15. Is er iets bekend over straling van een omvormer?

Een omvormer zorgt voor een magnetisch veld, dit blijft echter ruim onder de blootstellingslimiet. Hierdoor bent u voldoende beschermd tegen de nu bekende gezondheidsrisico’s.

Maakt u zich alsnog zorgen over het elektromagnetisch veld? Plaats de omvormer dan wat verder van woon en slaap ruimtes. De sterkte van het elektromagnetisch veld neemt snel af bij toenemende afstand. Als de afstand twee keer zo groot wordt, wordt de sterkte van het veld ongeveer vier keer zo laag.

14. De groene lampjes op de omvormer werken wel maar de blauwe niet. Hoe kan dat?

Dit betekent dat de omvormer niet in staat is om de productiegegevens via uw internetverbinding door te geven aan SolarEdge.

Vaak wordt dit veroorzaakt door een storing of wijziging in uw internetverbinding. Controleer indien er wijzigingen aan uw internetverbinding hebben plaatsgevonden (u heeft bijvoorbeeld een nieuw modem, router, wifiwachtwoord, etc.). Mocht dit niet zo zijn kunt u contact opnemen met uw leverancier .

13. Welke energieleverancier kan ik het beste kiezen?

Zonlinq geeft GEEN advies bij de keuze van een nieuwe energieleverancier. De energiemarkt is sterk in beweging en wij verdiepen ons niet in tarieven en acties. Raadpleeg voor de laagste prijs een van de vele online energievergelijkers.

WEL geven wij enkele tips voor eigenaren van zonnepanelen voor het maken van de juiste keuze.

  1. Hoe groter het deel van de elektriciteit u met zonnepanelen opwekt, hoe minder belangrijk is de elektriciteitsprijs. Uw verbruikt eerst uw eigen stroom uit de zonnepanelen en daarnaast wordt teruglevering gesaldeerd. Een hoge stroomprijs heeft dus minimale invloed op uw jaarnota.
  2. Kijk niet zozeer naar de stroomprijs maar let op een laag tarief voor vast recht en gas.
  3. Wekken de zonnepanelen meer elektriciteit op dan u verbruikt? Dan is het zinvol een energieleverancier te kiezen die hiervoor een hoog bedrag betaald. Greenchoice betaalt een hoog bedrag voor overproductie. (11 cent per kWh tot 10.000 kWh/jr)

12. Valt hagelschade onder de garantie?

Zonnepanelen worden getest op inslag van hagelstenen maar bij extreme hagelinslag kan er schade ontstaan.

Wij adviseren om uw verzekeraar te melden dat er zonnepanelen zijn geplaatst. De installatie dient te worden opgenomen in de opstalverzekering.

Uitgebreide informatie kunt u hier lezen.

11. Moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken?

Zonnepanelen hebben een coating waardoor ze bij een flinke bui schoon regenen. De eerste twee jaar adviseren wij niet te reinigen omdat de coating bij elke reinigingsbeurt wordt aangetast.

Het blijft echter situatie afhankelijk; liggen de panelen redelijk vlak (plat dak) dan ontstaat er meer vervuiling bij de aansluiting van het glas op het frame. Elke drie jaar reinigen kan dan geen kwaad. Bij een hellend dak vanaf circa 35 graden is nog minder reiniging nodig, bijvoorbeeld om de 4 jaar.

Indien na een flinke bui de panelen nog steeds zichtbaar vervuild zijn is het (laten) reinigen zinvol. De moeite of kosten van te vaak reinigen wegen vaak niet op tegen de meer opbrengst.

  • Reinig zonnepanelen nooit met schoonmaakmiddel! De betere glazenwasser wast met osmose water ofwel gedemineraliseerd water. Dit is de beste manier om de panelen schoon te maken.
  • Zorg dat het temperatuurverschil tussen het water en het zonnepaneel zo klein mogelijk is. Was liefst met lauw water bij een buitentemperatuur van 10 a 20 graden.
  • Was de panelen niet indien er volle zon op staat, de panelen kunnen dan wel 60 a 70 graden zijn.

10. De terug geleverde energie op mijn energienota en hoofdmeter correspondeert niet met de opbrengsten van mijn omvormer. Hoe kan dat?

Opgewekte elektriciteit is anders dan terug geleverde elektriciteit. Stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen gaat via de meterkast eerst naar alle verbruikers (TV, verlichting, wasmachine, droger, etc.) in de woning. Slechts als de zonnepanelen méér opwekken dan de verbruikers nodig hebben wordt er terug geleverd.

Deze teruglevering is zichtbaar op de hoofdmeter en wordt door de energieleverancier verrekend op de jaarnota. Op de hoofdmeter is niet te zien hoeveel stroom er reeds zelf is verbruikt omdat deze de meter niet passeert.

9. Ik heb een storing aan mijn installatie, wie moet ik bellen?

Zonlinq voert geen service of onderhoud uit. De leverancier van de zonnepanelen is verantwoordelijk voor de service en garanties. Bij een storing of defect neemt u contact op met de installateur van uw installatie.

Mocht de service met de leverancier niet naar wens verlopen kunt u alsnog contact met ons opnemen. Zonlinq bemiddelt dan in een correcte afhandeling.

Let op:
Indien achteraf service door de zonnepaneel installateur gewenst is, zijn hieraan kosten verbonden. Neem hiervoor contact op met de installateur van uw zonnepanelen. Mogelijke oorzaken voor een falende verbinding kunnen zijn: nieuwe router, nieuw modem, andere provider, uittrekken netwerkkabel, etc.

Indien binnen de garantie periode de oorzaak van de storing te wijten is aan een defect aan de geleverde apparatuur, valt dit uiteraard wel onder de garantie.

8. Ik ben de inlog gegevens van de SolarEdge website en app kwijt. Hoe krijg ik deze terug?

Het wachtwoord heeft u zelf aangemaakt en dit wordt niet door Zonlinq of de leverancier geregistreerd. De gebruikersnaam is gelijk aan uw email adres. Indien u het wachtwoord niet meer weet kunt u dit opnieuw instellen via de link -wachtwoord vergeten- op het inlogscherm.

7. Mijn app / internet toegang van SolarEdge werkt niet meer. Wat moet ik doen?

Uw installatie is door de installateur opgeleverd met een werkende internetverbinding en aangemeld in het portaal van omvormer fabrikant SolarEdge. Hiermee kunt u de prestaties van uw systeem online of via de SolarEdge App volgen.

De app voor de monitoring is te vinden in de app store. Installeer de nieuwe app “mySolarEdge” en niet de oude “SolarEdge Monitoring”.

Het systeem wordt eenmalig en goed werkend opgeleverd. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de internet verbinding in stand te houden !

Let op:
Indien achteraf service door de zonnepaneel installateur gewenst is, zijn hieraan kosten verbonden. Neem hiervoor contact op met de installateur van uw zonnepanelen. Mogelijke oorzaken voor een falende verbinding kunnen zijn: nieuwe router, nieuw modem, andere provider, uittrekken netwerkkabel, etc.
Mogelijke oplossing: de Solaredge applicatie verwijderen en opnieuw installeren.

Indien binnen de garantieperiode de oorzaak van de storing te wijten is aan een defect aan de geleverde apparatuur, valt dit uiteraard wel onder de garantie.

6. Wie houdt de monitoring in de gaten via Solaredge?

Uw installatie is door de installateur opgeleverd met een werkende internetverbinding en aangemeld in het portaal van omvormer fabrikant SolarEdge. Hiermee kunt u eenvoudig, online of via de Solaredge App, zien hoeveel uw zonnepanelen u opleveren en wat de prestaties per afzonderlijk paneel zijn.

Het systeem wordt eenmalig en goed werkend opgeleverd. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de internet verbinding in stand te houden !

5. Ik heb minder BTW terug ontvangen dan betaald. Hoe kan dit?

Het verschil in de betaalde en de ontvangen BTW bedrag is het forfaitbedrag.
Dit bedrag kunt u ook terug vinden in onze rapportage zoals met u besproken.

4. Brief Provincie Limburg ontvangen : voorwaardelijke toekenning; wat te doen?

U heeft een brief ontvangen van de Provincie Limburg met een voorwaardelijke toekenning van de lening.
Let op: de lening is nog niet goedgekeurd!

Voor een definitieve toekenning dient eerst de krediettoets te worden uitgevoerd.
Hiervoor dient u, zoals aangegeven op de 2e pagina in de brief, de stappen te volgen op www.svn.nl

  • vul uw woonplaats in, klik op duurzaam maken en vervolg de overige stappen

Met klem vragen wij de brief van de Provincie zorgvuldig door te lezen. Belangrijke zaken omtrent de financiering staan hierin beschreven.
Dit betreft persoonlijke gegevens en Zonlinq kan dit niet voor u afhandelen. Voor vragen kunt u contact opnemen met SVn 088 – 253 94 00.

3. Wat verandert er met de nieuwe KOR regeling 2020?

De Klein Ondernemers Regeling (2020) verandert per 1 januari 2020.

Zonlinq kan u hiermee niet verder helpen. Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met de Belastingdienst. Klik hier voor meer informatie.

2. Ik heb een nieuw btw-identificatienummer ontvangen. Wat moet ik hiermee?

Per 1 januari 2020 krijgen alle eenmanszaken in Nederland een nieuw BTW nummer. Onder de eenmanszaken behoren dus ook de klanten die zonnepanelen hebben aangeschaft omdat zij BTW ondernemer zijn geworden, zij leveren namelijk energie met de zonnepanelen.

De Belastingdienst voldoet hiermee aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens om te komen met een alternatief voor het huidige nummer, dat het burgerservicenummer (BSN) bevat. Hiermee wordt het risico rond identiteitsfraude verminderd en de privacy versterkt.

Uw administratieve afwikkeling van de zonnepanelen is afgerond en u krijgt een nieuw omzetbelastingnummer. U hoeft hier verder geen actie in te ondernemen. Wij adviseren om dit nieuwe omzetbelastingnummer wel goed te bewaren.

1. Ik heb vragen over de Btw afhandeling. Wie moet ik bellen?

Na de laatste controle (oplevering) door Zonlinq zijn uw gegevens voor de terugvordering van de B.T.W. doorgegeven aan Hanssen + Van Soest Administratie en Belastingadviseurs te Venlo.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Saskia Hanssen op nummer 077 310 1240 of per mail saskia@hanssenvansoest.nl

Call Now Button