Veelgestelde vragen

Uw SolarEdge installatie heeft een kosteloze app waarmee u de prestaties van uw zonnepanelen kunt volgen. De optionele Inline meter geeft real-time inzicht in uw productie én verbruik. Hiermee kunt u optimaal gebruik maken van uw eigen zonne-energie door apparaten op het juiste moment in te schakelen.

Door een nauwkeurig inzicht kun je veel beter bepalen welke slimme producten in de toekomst nodig zijn om je energieverbruik te optimaliseren. Denk hierbij aan uitbreiding met een laadpaal of een thuisbatterij.

Kortom, de SolarEdge Inline meter is met de huidige energietransitie een goede investering voor de toekomst en zelfs noodzakelijk bij de plaatsing van een thuisbatterij.

Kijk hier voor de specificaties.

Een woning is voorzien van een 1-fase of 3-fasen huisaansluiting. Nieuwbouwwoningen worden standaard opgeleverd met een 3-fase aansluiting, meestal 3x25A. Veel bestaande woningen hebben nog een 1-fase aansluiting, meestal 1x35A.

Bij een 1-fase aansluiting komt er via 1 kabel (fase) 230 volt uw huis binnen.
Bij een 3-fasen aansluiting komt er via 3 kabels (fasen) 230 volt (per kabel) uw huis binnen.
De jaarlijkse kosten voor de huisaansluiting bij een 1-fase aansluiting en een 3-fasen aansluiting van 3x25A zijn gelijk.

Omdat we steeds meer elektrische apparaten gaan gebruiken zijn er regelmatig pieken waarbij het gelijktijdige verbruik van apparaten hoog is. De capaciteit van een 1-fase aansluiting kan hierdoor te klein zijn (of worden) wanneer er meer apparaten worden aangesloten.

Voorbeelden van apparaten met een hoog verbruik zijn ovens, airco’s, elektrische kookplaten, sauna, jacuzzi, bubbelbad, warmtepomp met als grootste verbruiker de elektrisch auto. Door de elektrificatie waarbij we overgaan van fossiele brandstoffen naar elektriciteit krijgen we steeds meer elektrische apparaten. Vroeg of laat zal hierdoor vrijwel elke woning moeten overschakelen naar een 3-fasen aansluiting.

Een zonnestroom installatie tot ongeveer 6.000 Wp of ongeveer 14 panelen kan op een 1-fase aansluiting worden aangesloten; wij adviseren echter al bij kleinere installaties te overwegen om op te schalen naar een 3-fasen oplossing. Hiermee wordt de woning toekomstbestendig en worden technische uitdagingen en hoge kosten voorkomen als de huisaansluiting later alsnog wordt verzwaard naar 3-fasen.

Voordelen van een 3-fasen aansluiting:

  • Meer capaciteit in uw woning
  • Stabieler huisnetwerk
  • Grotere capaciteit per apparaat mogelijk. Een elektrische auto laadt tot 4x sneller op 3-fasen!
  • Meer zonnepanelen mogelijk
  • Betere oplossingen voor energieopslag
  • Toekomstbestendig

Nadelen van een 3-fasen aansluiting

  • Aanpassen van 1-fase naar 3-fasen kost eenmalig ca. € 300 bij uw netbeheerder
  • Een kleine 3-fasen zonnestroominstallatie is duurder dan een 1-fase installatie

Er zijn verschillende bedrijven die huur- of leaseconstructies aanbieden voor zonnepanelen. Je gaat hiermee een overeenkomst aan met een commercieel bedrijf voor 10 of 15 jaar. Daarna kun je de zonnepanelen tegen een vooraf vastgesteld bedrag overnemen. Het verhuurbedrijf is er dus mee gebaat dat de zonnestroominstallatie 15 jaar goed functioneert en past goedkope “budget” materialen toe. Ons advies: NIET DOEN !!

Heb je zelf de middelen niet of wil je geen eigen geld gebruiken om zonnepanelen te kopen overweeg dan een financiering bij Provincie Limburg. Tegen 4,32% rente kun je geld lenen voor zonnepanelen. Je houdt hiermee de keuze voor leverancier, kwaliteit en techniek zelf in de hand. De lening is op elk moment boete vrij aflosbaar. Kijk op https://www.limburg.nl/@1665/duurzaam-thuis/ voor meer informatie.

Een API sleutel is een unieke code waarmee de opbrengsten uit uw omvormer uit te lezen zijn. Zonlinq heeft geen rechten om deze sleutel aan te maken, stuur hiervoor rechtstreeks een mail naar de installateur van uw zonnestroom installatie.

SVn = Stimuleringsfonds Volkshuisvesting
tel. 088-253 9400

Ga naar  de homepage van SVn

Woonplaats invoeren, kies “Persoonlijke Stimuleringslening Duurzaam Thuis” en “Direct aanvragen”.

Zonlinq is géén installateur van zonnepanelen maar een adviesbureau.

Tijdens een adviesgesprek bespreken wij de mogelijkheden voor uw situatie; dit is kosteloos en vrijblijvend.

Als u daarna gebruik wilt maken van onze diensten gaan wij aan de slag om voor u de beste oplossing te realiseren. Er worden meteen kosten gemaakt en tijd besteed aan uw project. Hierdoor berekenen wij een gedeelte van onze kosten vooraf.

Het tweede deel factureert Zonlinq aan de leverancier. Dit bedrag is inbegrepen in alle offertes en varieert afhankelijk van de omvang en de complexiteit van het project.

Zoekt u een (kosteloze) offerte voor een prijsvergelijking met andere installateurs dan kunnen we u niet verder helpen.
Wenst u een doordacht plan met betrouwbaar Persoonlijk Advies, dan bent u bij ons aan het juiste adres!

Kijk hier voor onze werkwijze.

Ons eerste gesprek is kosteloos en vrijblijvend. Wenst u daarna gebruik te maken van onze diensten berekenen wij € 200 inclusief btw voor de opstart- en administratiekosten voor uw zonnestroom project.

Door onze tussenkomst bent u verzekerd van een onafhankelijke, slimme en passende oplossing voor úw situatie. Wij ontwerpen uw zonnestroom installatie, leveren een maatwerk advies en begeleiden het traject inclusief een oplevering na realisatie door de leverancier. De leverancier bespaart hierdoor tijd én geld in het voortraject waarvan een vast bedrag aan Zonlinq wordt betaald.

Uw installatie is door de installateur opgeleverd met een werkende internetverbinding en aangemeld in het portaal van omvormer fabrikant SolarEdge. Hiermee kunt u eenvoudig, online of via de Solaredge App, zien hoeveel uw zonnepanelen u opleveren en wat de prestaties per afzonderlijk paneel zijn.

Het systeem wordt eenmalig en goed werkend opgeleverd. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de internet verbinding in stand te houden !

Uw installatie is door de installateur opgeleverd met een werkende internetverbinding en aangemeld in het portaal van omvormer fabrikant SolarEdge. Hiermee kunt u de prestaties van uw systeem online of via de SolarEdge App volgen.

De app voor de monitoring is te vinden in de app store. Installeer de nieuwe app “mySolarEdge” en niet de oude “SolarEdge Monitoring”.

Het systeem wordt eenmalig en goed werkend opgeleverd. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de internet verbinding in stand te houden !

Let op:
Indien achteraf service door de zonnepaneel installateur gewenst is, zijn hieraan kosten verbonden. Neem hiervoor contact op met de installateur van uw zonnepanelen. Mogelijke oorzaken voor een falende verbinding kunnen zijn: nieuwe router, nieuw modem, andere provider, uittrekken netwerkkabel, etc.
Mogelijke oplossing: de Solaredge applicatie verwijderen en opnieuw installeren.

Indien binnen de garantieperiode de oorzaak van de storing te wijten is aan een defect aan de geleverde apparatuur, valt dit uiteraard wel onder de garantie.

𝐒𝐧𝐞𝐞𝐮𝐰 𝐨𝐩 𝐳𝐨𝐧𝐧𝐞𝐩𝐚𝐧𝐞𝐥𝐞𝐧

De sneeuwval in het land zorgt voor veel plezier, maar ook voor een witte laag op zonnepanelen. Veel van onze klanten krijgen momenteel massaal e-mailmeldingen van SolarEdge, met als onderwerp ‘Ernst High: Inverter energy production fault’.

𝐑𝐞𝐝𝐞𝐧? De sneeuw bedekt de zonnepanelen dusdanig, dat er geen tot weinig lichtinval mogelijk is. Zonder licht starten de zonnepanelen niet op noch wordt er stroom geproduceerd.

𝐎𝐩𝐥𝐨𝐬𝐬𝐢𝐧𝐠? Afwachten tot de dooi intreedt en tot die tijd genieten van het prachtige winterweer! De opbrengst in deze tijd van het jaar is relatief laag (vanwege het aantal zonuren en de lage stand van de zon). Neem dus absoluut geen risico’s om de (aangevroren) sneeuw van de zonnepanelen (op gladde daken) te verwijderen!

Zonlinq voert geen service of onderhoud uit. De leverancier van de zonnepanelen is verantwoordelijk voor de service en garanties. Bij een storing of defect neemt u contact op met de installateur van uw installatie. Mocht de service met de leverancier niet naar wens verlopen kunt u alsnog contact met ons opnemen. Zonlinq bemiddelt dan in een correcte afhandeling.

Let op:
Indien achteraf service door de zonnepaneel installateur gewenst is, zijn hieraan kosten verbonden. Neem hiervoor contact op met de installateur van uw zonnepanelen.

Mogelijke oorzaken voor een falende verbinding kunnen zijn: nieuwe router, nieuw modem, andere provider, uittrekken netwerkkabel, etc. De meest voorkomende storing is een niet werkende internetverbinding. Dit is vaak eenvoudig zelf te herstellen door de router te resetten of bij een adapter de stroomvoorziening tijdelijk uit te schakelen.

Indien binnen de garantie periode de oorzaak van de storing te wijten is aan een defect aan de geleverde apparatuur, valt dit uiteraard wel onder de garantie.

Opgewekte elektriciteit is anders dan terug geleverde elektriciteit. Stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen gaat via de meterkast eerst naar alle verbruikers (TV, verlichting, wasmachine, droger, etc.) in de woning. Slechts als de zonnepanelen méér opwekken dan de verbruikers nodig hebben wordt er terug geleverd.

Deze teruglevering is zichtbaar op de hoofdmeter en wordt door de energieleverancier verrekend op de jaarnota. Op de hoofdmeter is niet te zien hoeveel stroom er reeds zelf is verbruikt omdat deze de meter niet passeert.

Zonnepanelen hebben een coating waardoor ze bij een flinke bui schoon regenen. De eerste twee jaar adviseren wij niet te reinigen omdat de coating bij elke reinigingsbeurt wordt aangetast.

Het blijft echter situatie afhankelijk; liggen de panelen redelijk vlak (plat dak) dan ontstaat er meer vervuiling bij de aansluiting van het glas op het frame. Is er veel vervuiling door omliggende bomen, stuifmeel of andere hinder zal er opbrengstverlies ontstaan. Periodiek reinigen (bijvoorbeeld per half of heel jaar) kan dan geen kwaad.

Bij een hellend dak vanaf circa 35 graden is minder reiniging nodig, bijvoorbeeld om de 3 jaar.

Indien na een flinke bui de panelen nog steeds zichtbaar vervuild zijn is het (laten) reinigen zinvol. Te vaak reinigen weegt vaak niet op tegen de meer opbrengst.

  • Reinig zonnepanelen nooit met schoonmaakmiddel! De betere glazenwasser wast met osmose water ofwel gedemineraliseerd water. Dit is de beste manier om de panelen schoon te maken.
  • Zorg dat het temperatuurverschil tussen het water en het zonnepaneel zo klein mogelijk is. Was liefst met lauw water bij een buitentemperatuur van 10 a 20 graden.
  • Was de panelen niet indien er volle zon op staat, de panelen kunnen dan wel 60 a 70 graden zijn.

Zonlinq geeft GEEN advies bij de keuze van een nieuwe energieleverancier. De energiemarkt is sterk in beweging en wij verdiepen ons niet in tarieven en acties. Raadpleeg voor de laagste prijs een van de vele online energievergelijkers.

WEL geven wij enkele tips voor eigenaren van zonnepanelen voor het maken van de juiste keuze.

  1. Hoe groter het deel van de elektriciteit u met zonnepanelen opwekt, hoe minder belangrijk is de elektriciteitsprijs. Uw verbruikt eerst uw eigen stroom uit de zonnepanelen en daarnaast wordt teruglevering gesaldeerd. Een hoge stroomprijs heeft dus minimale invloed op uw jaarnota.
  2. Kijk niet zozeer naar de stroomprijs maar let op een laag tarief voor vast recht en gas.
  3. Wekken de zonnepanelen meer elektriciteit op dan u verbruikt? Dan is het zinvol een energieleverancier te kiezen die hiervoor een hoog bedrag betaald. Greenchoice betaalt een hoog bedrag voor overproductie. (11 cent per kWh tot 10.000 kWh/jr)

Dit betekent dat de omvormer niet in staat is om de productiegegevens via uw internetverbinding door te geven aan SolarEdge.

Vaak wordt dit veroorzaakt door een storing of wijziging in uw internetverbinding. Controleer indien er wijzigingen aan uw internetverbinding hebben plaatsgevonden (u heeft bijvoorbeeld een nieuw modem, router, wifiwachtwoord, etc.). Mocht dit niet zo zijn kunt u contact opnemen met uw leverancier .

Een omvormer zorgt voor een magnetisch veld, dit blijft echter ruim onder de blootstellingslimiet. Hierdoor bent u voldoende beschermd tegen de nu bekende gezondheidsrisico’s.

Maakt u zich alsnog zorgen over het elektromagnetisch veld? Plaats de omvormer dan wat verder van woon- en slaap ruimtes. De sterkte van het elektromagnetisch veld neemt snel af bij toenemende afstand. Als de afstand twee keer zo groot wordt, wordt de sterkte van het veld ongeveer vier keer zo laag.

Graag verwijzen wij u naar onze werkwijze op onze website :

Zonlinq is géén leverancier van zonnepanelen maar helpt u met het maken van de juiste keuze.
Wij maken u wegwijs in de verschillen in de markt en zorgen dat de gekozen zonnepanelen bij uw situatie en wensen passen.

Zonlinq staat voor hoge kwaliteit, afwerking, service en garantie tegen een marktconforme prijs.
Wij begeleiden uw project van begin tot eind, ook de professionele montage door een van onze gecertificeerde partners, en sluiten af met een persoonlijke inspectie.

Een slimme meter wordt in de nabije toekomst verplicht. In verband met de aankomende wijziging in de salderingsregeling kunnen eigenaren van zonnepanelen in de toekomst een dwangsom opgelegd krijgen van het Agentschap Telecom indien de slimme meter wordt geweigerd. Zie hier het bericht van minister Wiebes.

Het aanmelden van zonnepanelen bij de netbeheerder is nu al verplicht. Zo weet deze dat op uw adres stroom kan worden terug geleverd.

Om teruglevering te kunnen registreren is een slimme meter noodzakelijk. Het merendeel van de woningen heeft een slimme meter. Het kan echter voorkomen dat u nog een oude draaischijfmeter zonder terugloopblokkering heeft. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden biedt de netbeheerder kosteloos een vervanging aan van uw huidige meter voor een slimme digitale meter. Indien u afziet van de slimme meter ligt het risico van afwijking in de meterstanden bij u!

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of terug levert. De netbeheerder leest op verzoek van uw energieleverancier de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Bij keuze voor een slimme meter wordt, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter vervangen.

Regelmatig komen er apparaten op de markt die u op uw slimme digitale meter kunt aansluiten. Een overzicht hiervan vindt u op www.energieverbruiksmanagers.nl. Meer informatie over slimme meters vindt u op www.onsenergie.net.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zet de netbeheerder deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.

Let op:
Er zijn oude meters in omloop die niet terugdraaien en/of geen teruglevering registreren. In dit geval is het noodzakelijk de meter te laten vervangen om terug geleverde energie te kunnen verrekenen.

Het aanmelden van zonnepanelen bij de netbeheerder is verplicht en dient u zelf te doen op  www.energieleveren.nl.
Het maakt niet uit bij welke energieleverancier u zit.

Deze aanmelding kan Zonlinq helaas niet voor u verzorgen vanwege privacywetgeving. De benodigde gegevens kunt u vinden in het vergelijk van uw adviesrapport.

Waarom aanmelden:
1. zonder aanmelding kunt u uw maandbedrag bij de energieleverancier niet verlagen
2. zonder aanmelding komt u niet in aanmerking voor kosteloos vervangen van de analoge meter naar slimme meter
3. de netbeheerder moet per regio weten hoeveel stroom er terug gaat naar het net, anders kunnen er problemen ontstaan.

Let op: zonder aanmelding van de zonnepanelen bij de netbeheerder, kan een gedeelte van de opgewekte stroom verloren gaan.

Met een 1 fase omvormer lever je op één fase terug aan het net. Mogelijk verbruik je juist op deze fase geen of weinig stroom terwijl de apparaten die op andere fases zijn aangesloten wel stroom verbruiken. Vaak speelt de gedachte dat per fase door de slimme meter wordt geregistreerd. Dit is echter niet het geval.

De (slimme) meter  van de netbeheerder verrekend intern wat er op de fases gebeurt. Het saldo van de in en uitgaande kWh’s over alle fases wordt verrekend waardoor er geen nadeel is bij de saldering op de energienota. Een slimme meter kan nooit gelijktijdig afname én teruglevering registreren, het is of levering, of teruglevering.

Het wachtwoord heeft u zelf aangemaakt en dit wordt niet door Zonlinq of de leverancier geregistreerd. De gebruikersnaam is gelijk aan uw email adres. Indien u het wachtwoord niet meer weet kunt u dit opnieuw instellen via de link -wachtwoord vergeten- op het inlogscherm.

Elke installatie wordt ontworpen volgens uw specifieke situatie.
Bij de keuze voor de omvormer wordt rekening gehouden met veel factoren waaronder het aantal panelen, de oriëntatie en helling van de panelen, eventuele schaduw en uw huisaansluiting. Het maximale uitgangsvermogen van de omvormer is vrijwel altijd lager dan het Wattpiek vermogen van uw zonnepanelen.

Zonnepanelen leveren mogelijk enkele momenten per jaar het volledige Wp vermogen, het grootste deel van het jaar wordt dit echter niet bereikt. Dagen met felle zon en niet al te hoge temperaturen zijn ideaal voor uw zonnepanelen. Op deze dagen kan het maximale uitgangsvermogen van uw omvormer worden bereikt, de opbrengst wordt dan “afgetopt”. Het lijkt op een verlies echter presteert uw omvormer bij minder goede dagen juist beter. Een zwaardere omvormer is meestal financieel niet rendabel of technisch onmogelijk. In uw opbrengst berekening is rekening gehouden met deze situatie en de omvormer gekozen die zorgt voor de hoogste jaaropbrengsten.

Bij de installatie van de zonnepanelen heeft u toegang gekregen tot SolarEdge en bent u aangemeld als BTW-ondernemer. Bij de verkoop van uw woning zijn is het raadzaam om:

  1. Uw adreswijziging met naw gegevens van de nieuwe bewoners door te geven aan uw installateur. Alleen zij hebben toegang tot deze instellingen en zorgen voor online toegang en aanpassing in hun administratie.
  2. Officieel dient u zich af te melden als BTW-ondernemer en over de verkoop BTW af te dragen.  Bij de aankoop van een eventuele nieuwe zonnestroominstallatie kunt u vervolgens opnieuw btw terug vorderen. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden.

U bent geregistreerd bij de Belastingdienst als ondernemer voor de omzetbelasting omdat u zonnepanelen hebt aangekocht. Dit staat helemaal los van uw aangifte inkomstenbelasting en u hoeft hierover dus ook niets aan te geven.